"Fontos, hogy olyan tanítási, tanulási helyzeteket idézzünk elő,
amikből a kisgyerek profitálhat."

Molnár Dóra, akit Torna Dóra néven ismerhettek, minden foglalkozásán tapasztalást biztosít gyereknek, szülőnek egyaránt. Egy olyan környezetet hoz létre, melyben a gyermekek szívesen és aktívan vesznek részt.
Számára a korai fejlesztés, a konduktív pedagógia a hivatás.
Legyen szó vasárnap estéről vagy szerda hajnalról, szívesen válaszol minden felmerülő kérdésre. Maximálisan nyitott, aktív, elhivatott szakember.
A mozgás, a sport már kiskora óta a mindennapjai része, akárcsak a gyerekek szeretete. A Semmelweis Egyetem Pető András Karán végzett, itt tanulta meg a konduktív pedagógia alapjait, amikhez a mai napig minden óráján vissza tud nyúlni.
Az aktív torna irányvonalat képviseli, mindig fájdalommentesen, a gyermek aktív részvételére építi fel a foglalkozásait.
Ebben a bejegyzésben a fejlesztő játékról lesz szó szakértőnk, Torna Dóra konduktor segítségével.

  ______________________________________________


Fejlesztő játék?

Minden eszköz, ami a gyerekeket körülveszi tapasztalást biztosít számukra, így önmagában nem találom helytállónak a fejlesztő játék kifejezést, hiszen minden egyes új inger fejlesztőleg hat, hiszen ismeretlen.
Ez a kifejezés – tapasztalást biztosít – tökéletesen lefedi azt, pontosan mi is történik, amikor egy gyermek nekiáll játszani valamivel.
Fontos, hogy olyan tanítási, tanulási helyzeteket idézzünk elő, amikből a kisgyerek profitálhat.

Közös játék során ajánlott megmutatni, milyen sokféleképpen lehet alkalmazni és használni a játékeszközöket. Érdemes a minél több funkciót megtanítani az adott játékkal. Miután egy eszközzel hosszabb ideig, akár egy negyedórát, közösen játszunk, amit irányított játéknak hívunk, adjunk időt a gyereknek a felfedezésre. A sokrétű tapasztalás mellett így a kreativitásnak is teret adhatunk, és lehetőséget biztosíthatunk, hogy a tanultakat alkalmazza is. Ezt követően képes lesz arra a gyermek, hogy egy játék további lehetőségeit is felfedezze.
A tanulási folyamat kiteljesedése, amikor a gyermek már magától elkezd a játékkal játszani úgy, ahogyan korábban látta, és a mozdulatok tudatossá válnak.

Véleményem szerint a játékeszközöknél kognitív szempontból – (hangsúlyozom, hogy nem mozgást segítő játékoknál) – nem feltétlenül kell egzaktnak venni az életkori szabályokat, amiket a gyártó megjelöl. Inkább a játék módját, a feladatnehézséget kell alakítani a gyerekekhez. Külön figyelmet igényel, hogy milyen instrukciókat adunk a játéktevékenységhez, tehát nem feltétlen a játékeszköz maga a kulcsfontosságú.

Példa játékhelyzetekre az építő pohártoronnyal.
– fogdossuk meg a poharakat, ismerkedjünk az anyaggal
– fedezzük fel a felületét, az alján lévő mintákat
– mutassunk rá a mintákra, színekre – mutatóujj különválasztása
– világítsunk rá a méretbeli különbségekre (kisebb, nagyobb, közepes), alapozzuk meg sorrendiség fogalmát
– dolgozzunk síkban és térben is az eszközzel
(építhető egymásra, egymásba, rakható egymás mellé)
– mutassuk meg a gravitáció hatását egy-egy játékeszközre

A képen lévő építő pohártorony már négy különböző színben elérhető a pippadu webshopban.
Kattints a képre a termékekért!

Építő játékok a pippadunál - különböző színben
2021 február 21 — Orsolya Lele