Mit fejlesztenek a fűzős játékok?
A gyerekek mozgásfejlődése óriási mértékben fejlődik az első évek során. Először a nagymozgások vannak előtérben, de ahogy a kis kezek és ujjak erősödnek, egyre inkább hangsúlyt kapnak a finommotorikus mozgásformák is.
Egyrészről, egy belső hajtóerő, motiváció sarkallja arra a gyerekeket, hogy újabbnál újabb készségekre tegyenek szert. Másfelől, ezt a nyitottságot és készségeik megerősödését mi is segíthetjük azzal, hogy érdeklődésüknek és fejlettségi szintjüknek megfelelő, változatos játékokkal kínáljuk őket.
A finommotorikus képességek azonban nem különálló területként fejlődnek. Azzal, hogy a babák kezecskéinek mozgását serkentjük, ujjaikat változatos feladatmegoldásra ösztönözzük, nem csak a finommozgásos képességeik fejlődnek, hanem ugyanúgy részt vesz a „játékban” a szemük, tehát fejlődik a szem-kéz koordináció is. És az adott játéktól és felhasználási lehetőségétől függően érintett lehet még számos készség.
Nézzük meg, milyen hatással van a fejlődésre a fűzés, mint tevékenység!
A fejlődést tekintve, első fűzős játéknak számítanak például a klasszikus toronyépítők, ahol egy rúdra karikákat kell felfűzni a gyerekeknek.
Ennél a játéknál a kicsiknek még kevésbé kell működésbe hozniuk a nagyon apró kéz izmaikat, de már ez is finommotorika-fejlesztő játéknak számít, hiszen precíz mozdulatokra van szükség, illetve a szemek és kezek koordinált működését kívánja meg a mozdulatsor.
A gyűrű piramis esetében a fűzés függőlegesen történik, tehát a gyerekek jobb-bal irányba nem metszik az ún. testközépvonalukat (egy képzeletbeli vonal, ami a testünket középen függőlegesen felezi). A test középvonalának átlépése lényeges a kicsik fejlődésének szempontjából, hiszen elengedhetetlen ahhoz, hogy a két agyfélteke összehangoltan, „rutinosan” működjön, és a gyerekek komplexebb mozdulatsorokat is kivitelezzenek.
A testközépvonal metszése különösen fontos készség az írás, olvasás és számolási készségek tekintetében, melyek iskoláskorban kerülnek előtérbe. Azonban felkészíthetjük gyerekeinket ezekre a fontos készségekre már babakoruktól kezdve.
Első lépésként a fenti gyűrű piramissal is próbálkozhatunk, már a 9-12 hónapos babánkkal:
Tartsuk vízszintesen a rudat, amire a gyermek oldalról felfűzi, felakasztgatja a gyűrűket. Váltogassuk az oldalakat, nézzük meg jobb és bal kezével is, vagy ugyanazon kezével mindkét oldalról képes-e felfűzni a gyűrűket. (Ha valamelyikre nem képes, nem szabad megijedni, ezek összetett mozgássorok, a cél, hogy a gyermek minél többféle mozgássort kipróbáljon és gyakorolhasson!)
A testközépvonal átlépésének serkentésére érdekesek lehetnek a varrást imitáló fűzős játékok. Ezek a játékok inkább az idősebb tipegő korosztálynak és óvodáskorúaknak valók, és segítik őket abban, hogy mindkét agyféltekéjüket bevonják a feladat megoldásába, hiszen a szemek, a kezek, valamint a sok-sok ujjacska nagyon összehangolt, finom működését kívánják meg.
Fűzés során a gyerekeknek továbbá célokat és terveket kell készíteniük, hogy mely mozdulat után, mi következik, bevonódik közben agyuk téri vizuális rendszere, a tapintás és játék forgatása közben természetesen a taktilis feldolgozásért felelős területek is valamint a mentális rotáció (forgatás), ami egy nagyon fontos készség a téri intelligenciát és matematikai képességeket tekintve. Tehát rengeteg idegrendszeri terület összehangolt működésére van szükség, miközben felfedezik a játékot.
A fűzős, varrást imitáló játékokat 18 hónapos kortól fel lehet kínálni a gyerekeknek. Ekkor még érdemes őket hagyni, hogy egyedül felfedezzék, esetleg megmutathatjuk a fűzést. Ne legyenek konkrét elvárásaink, hogy minél szabadabban megismerkedhessenek a játékkal.
A tipegőknek célszerű a kevesebb lyukú változatokat felkínálni először, hogy ne tántorítsa el őket a rengeteg lyuk és „lehetőség”, illetve kevesebb lyuk esetében megközelíthetőbbnek és kivitelezhetőbbnek érezhetik a játékot.
Ahogy idősödnek, 2-2,5 éves kor körül akár teljesen egyedül is képesek lesznek befűzni a fonalat. Óvodás korban pedig már sokszor mintákkal is próbálkoznak a gyerekek, nem csak össze-vissza fűzik a fonalat, hanem arra is terveket készítenek, hogy milyen legyen a végeredmény, tehát egy még komplexebb tervezési folyamat zajlik a fejükben kognitív szinten, miközben folyamatosan fejlődik a koncentrációs és figyelmi képességük.
Óvodások és gyakorlott fűzők a soklyukú változatokkal is próbálkozhatnak, melyeknek szinte csak a kreativitás szab határt. Ebben a korban a gyerekek (ha lehetőségük van), célokat és kihívásokat állítanak fel saját maguknak, és képesek nagyon elmélyülten játszani egy-egy komplexebb fűzős játékkal. Ezek akár hosszabb utazások során is hasznosak lehetnek, hiszen szinte bárhol elférnek és hosszú időn át lekötik a gyereket.
Vásárlói visszajelzés
Ezt a kedves visszajelzést a fából készült fűzős játékokról kaptuk, és nagy mosollyal az arcunkon olvastuk, milyen jól beváltak ezek a kis helyen is elférő játékok.
"A játékokat először egy étteremben, a vacsorára várva próbáltuk ki.
A bölcsis és ovis gyerekeim koncentráltan, csendben és nyugalomban kivárták, amíg megérkezett az étel.
Máskor is vittünk már magunkkal játékokat étterembe, általában kifestő, puzzle és társai a nyerők,
de most csak két játékot kellett betennem a táskába,
és teljesen lekötötte őket, utána elpakolásnál sem kellett rengeteg puzzle darabot vadászni az asztal alól,
szóval az első tapasztalatunk nagyon pozitív volt."